تعداد وام‌های پرداخت‌شده برای ازدواج و فرزندآوری رکورد زد| راه اندازی مراکز همسان گزینی عرض ارادت دختران مشهدی به کریمه اهل‌بیت(ع)+فیلم پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | تکلیف نفقه در دوران عقد چیست؟ بی‌نام‌و‌نشانیم‌ ای‌حضرت پدر! روایتی از زنان مسلمان بااقتدار در تاریخ ایران | درسارای‌ملک‌خانم همسر باذکاوت تیمور یک دخترانه صمیمانه ویدئو | گل‌آرایی حرم حضرت‌معصومه‌(س) با ۵۰ هزار شاخه گل هشدار قرمز یک پزشک| ساده‌انگاری نسبت به سقط جنین حتی در بین خانواده‌های متدین دختری که با بیماری‌ نادرش رفاقت می‌کند هزینه درمان ناباروری در ایران کمتر از سایر کشورها فرزندان سوم و چهارم ۶۵ درصد از سقط جنین‌های خراسان رضوی هستند آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟ زنان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟ صدور رأی بی‌سابقه به‌نفع بانوان ایرانی توزیع بسته های بهداشتی دوران بلوغ بین دختران دانش آموز در خراسان رضوی از تولیدات هنرمندان درباره جوانی جمعیت حمایت می‌شود برنامه‌های دهه کرامت با گلباران حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد آغاز می‌شود روایت یک بانوی نخبه از تجربه زندگی با چادر در آمریکا و ژاپن تست آمینوسنتز در دوره بارداری و هزینه بالای آن چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟
سرخط خبرها
گفتمان عفاف در حریم حرم | «دفاتر امانات چادر» حرم رضوی؛ مبلّغ زیارت عفیفانه

گفتمان عفاف در حریم حرم | «دفاتر امانات چادر» حرم رضوی؛ مبلّغ زیارت عفیفانه

  • کد خبر: ۲۰۹۳۹۵
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
خادمیاری در «دفتر امانات چادر» در حریم حرم رضوی، تجربه‌ای متفاوت از خدمت رسانی به زائران بارگاه رضوی است که هرچند ظاهرا خدمتی ساده و فقط تبادل یک چادر به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید که یک گفتمان فرهنگی و اعتقادی در این دفاتر در جریان است.

به گزارش شهرآرانیوز، خادمیارانی از نظر سن در دهه‌های مختلف زندگی و خادمانی از «دهه هشتاد» هستند و در این گفتمان فرهنگی با زائران «آقا» شاخص ترند؛ این خادمیاران به صورت «افتخاری» در ۱۱ دفتر در حریم رضوی ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی می‌کنند.

اما آنچه خادمان این دفاتر را متفاوت از سایر خادمیاران رضوی کرده است؛ صبوری و تحمل بسیار در برابر زائرانی است که برای پوشیدن حجاب باید توجیه شوند و پرسش دارند که «چرا باید برای حضور در حرم چادر بپوشم؟»؛ نحوه‌ گفت‌وگو با هر یک از آن‌ها، سبک و روشی را می‌طلبد تا هم قانع شوند و قوانین را یاد بگیرند و هم زیارتشان با حس و حال خوب آغاز شود.

اینکه با شماره «۱۳۸» ارتباط با حرم رضوی بسیاری تماس گرفته و از عدم رعایت حجاب در حرم گلایه داشته‌اند، شاید یکی از دلایل تاکید بر پوشش کامل در این مکان مقدس است و نیز حفظ فضای معنوی و عفیفانه برای تمرکز بر زیارت دلیل دیگر است.

کریمی، سرکشیک انتظامات حریم حرم در گفت‌وگویی صمیمی از لحظات خالصانه خدمت در این دفاتر می‌گوید و در ادامه زائران را به خارجی و داخلی برای امانت «چادر» تقسیم بندی می‌کند به زائران خارجی شامل، عرب زبان، ازبک، ترکمن و زائران از آسیای شرقی، که بدون مدرک، پوشش حجاب به آن‌ها امانت داده می‌شود و تا زمانی که مشهد هستند در اختیار آن‌ها می‌ماند.

وی می‌افزاید: به مسافران ایرانی نیز با مدارک معتبر، گذرنامه، شناسنامه، کارت پایان خدمت، کارت ملی، گواهینامه و کارت اداری امانت داده می‌شود و دلیل گرفتن مدرک هم، ضمانت بازگرداندن چادر است، چون این چادرها، موقوفه هستند و وقف باید از سوی ما، حفظ شود، تا زائران بیشتری از آن بهره‌مند شوند.

او برایمان می‌گوید: اینجا در دفتر امانات بست طبرسی، چرخه‌ امانت دادن چادر‌ها از ثبت سیستم اطلاعات امانت گیرنده و گرفتن مدرک معتبر برای زائران داخلی آغاز می‌شود، سپس متناسب با بانوی زائر، چادر بسته بندی شده از قفسه‌ها انتخاب و به او تحویل داده می‌شود.

سرکشیک انتظامات حریم رضوی توضیح می‌دهد: چادر‌ها در خیاط خانه حرم دوخته می‌شوند؛ در سال اول، ۱۵ هزار چادر دوخته و برای امانت‌سپاری آماده شد، اما هفت هزارشان در طول یک‌سال برنگشت! و این دلیلی شد تا مدرک گرفتن و ثبت سیستم انجام شود.

به گفته وی، زائر معلول، سالمند یا زائری که شرایط خاصی دارد در هرصورت و حتی بدون داشتن مدرک شناسایی، چادر را دریافت می‌کند و در ایام پیک، شاید روزانه ۷۰۰ امانت سپاری ثبت شود.

براساس گفته خادمیاران، اتاق‌های قدیمی دفاتر امانات کانکس بوده است که در حال حاضر برای تکریم زائر اتاق‌هایی در حریم حرم ویژه این خدمت‌رسانی احداث شده و به‌زودی در سایر ورودی‌ها نیز راه‌اندازی خواهد شد، فضای داخلی از چند اتاقک مستقل و قفسه‌های منظم تشکیل و روی دیوار‌ها نیز چند آینه بزرگ نصب شده تا زائر برای زیارتی عفیفانه آماده شود.

خیرالسادات، مسئول اتاق‌های تشرف نیز می‌گوید: اتاق‌های تشرف به حرم رضوی در حریم حرم در ورودی‌های باب‌الرضا، باب‌الجواد، باب‌الهادی، باب‌الکاظم، غدیر، شیخ طوسی، شیخ طبرسی و نواب صفوی در دی ماه ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده‌اند.

او سپس درباره نحوه نگهداری و مسائل بهداشتی توضیح می‌دهد: چادر پس از هربار مصرف توسط زائر، خشکشویی و بسته‌بندی می‌شود و کاملا بهداشتی در اختیار زائران بعدی قرار می‌گیرد.

او یادآور می‌شود: در اتاق‌های تشرف، علاوه بر امانت سپاری ملزومات حجاب، اصلاح پوشش نیز صورت می‌گیرد و اقلامی مثل جوراب، پد آرایشی، پد لاک پاک کن و گیره روسری به بانوان اهدا می‌شود.

پای صحبت برخی از مراجعه کنندگان هم می‌نشینم، از شیراز، زاهدان، خوزستان و... دختران جوانی که هرکدام به نیتی آمده اند، تقریبا همه‌شان می‌گویند؛ «اینکه برای تهیه چادر سرگردان نمی‌شویم خوب است و از این خدمت رسانی رضایت داریم.»

دانشجویان شوخ طبع شیرازی که با کاروان آمده اند به خادمیار می‌گویند: «مراقب گواهینامه‌مان باشی که چند سال طول کشیده تا گرفته‌ایم.» و ادامه می‌دهند ما قشقایی هستیم و خوش اخلاقیم و زیارت هم تا به امروز خیلی خیلی به ما خوش گذشته و از هر لحظه‌اش خاطره‌ای داریم.

خادمیار دهه هشتادی اتاق تشرف هم در واکنش به اینکه رفتارش با مراجعه کننده‌ ناراضی، پرمهر و با تحمل دیده می‌شود، معتقد است؛ این صبر با زوار علی ابن موسی الرضا باعث رشد شخصیت او شده است.

اینجا در حریم حرم امام رضا(ع)؛ «اتاق‌های تشرف» یا همان «دفاتر امانات چادر» خدمت‌رسانی‌شان ثانیه‌ای تعطیلی ندارد و خادمیاران، لبخند برلب، در بی حوصلگی‌های روزمره‌ زائر، شادی‌های مسافران زیارت اولی، زیارت مادربزرگ‌ها و نوه هایشان، صبورانه همراهند تا بخشی از خاطره خوش زیارت باشند؛ «زیارتی عفیفانه».

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.